جیپ شهباز
جیپ سیجی یا Jeep CJ خودروی موتور جلو، توزیع نیروی پیشران و چهار چرخ محرک است. که در سالهای ۱۹۴۴ تا ۱۹۸۶ و مدلهای مختلف CJ-1 تا CJ-10 تولید شده.این خودرو در ایران با نام جیپ شهباز توسط شرکت جیپسازی تولید میشد. که بعدها به جنرال موتورز ایران تغییر نام داد و بعد از انقلاب نیز به پارس خودرو تغییر کرد. اما دو مدل رنه گید و گلدن ایگل فقط به صورت وارداتی عرضه میشد.
مدلهای مختلفی از این نوع جیپ جهت مصارف زیادی مانند شکار، آفرود و البته جهت اهداف نظامی استفاده شدهاست و در ارتش کشورهای مختلف جهان به خدمت گرفته شدهاست.
حقیقتا هنوزهم یک جیپ رنه گید یا گلدن ایگل مدل سالهای آخر دهه ۷۰ و اوایل ۸۰ میلادی خصوصاً با اتاق سایز ۷ درمقایسه با خودروهای SUV امروزی هم از لحاظ زیبایی، قابلیتهای فنی، تواناییهای خارج از جاده، دوام و استقامت دارای ویژگیهای ممتاز و عالی هستند.
مونتاز شهباز در ایران، ۸ سال قبل از پیکان شروع شد. این خودرو معادل مدل Cj ساخت امریکا بود که به عنوان نسخهی غیرنظامی جیپ، همزمان توسط چند شرکت تولید میشود و خیلی زود، مورد توجه یک کارآفرین ایرانی قرار گرفت.
عمدهی جیپ شهباز موجود در ایران، مجهز به موتور ۳/۸ لیتر با قدرت ۱۰۰ اسب بخار و گشتاور ۲۵۱ نیوتنمتر است. این خودروی دو دیفرانسیل دو نفره، حدود ۱۲۰۰ کیلوگرم وزن دارد و ۱۳ ثانیه بعد از شروع حرکت به سرعت صد کیلومتر برساعت میرسد. میانگین مصرف سوخت ۱۵ لیتر در صد کیلومتر و نهایت سرعت ۱۱۰ تا ۱۲۰ کیلومتر برساعت، مهمترین ویژگیهای شهباز هستند.